Vill du provträna hos oss på CrossFit Eken?

Skicka ett sms på telefon 0708-148894 eller välkommen in till oss. Prata med Mathias eller Helena eller någon av tränarna. Du får testa ett pass gratis hos oss.

CrossFit

Vi använder vår kropp konstant och varje dag. Helt naturligt är vardagen en variation av olika rörelser. När vi lyfter, bär, drar, böjer och sträcker utsätter vi kroppen för en kombination av utmaningar. CrossFit är  funktionell träning som ger din kropp förutsättningar att bättre klara alla vardagens typer av fysisk ansträngning. Med styrka och uthållighet blir din kropp förberedd för att klara ett liv i rörelse.

Tränar du CrossFit sitter nämligen styrkan i rörelserna. Med funktionell träning bygger vi kroppens alla delar med övningar som ligger nära de naturliga rörelserna. Men vi tar idén ett steg längre ser variationen i rörelserna som helt avgörande. Variation gör träningen mer effektiv, men också mer hälsosam för din kropp. Inte att förglömma, variationen är inspiration. Det blir roligare att träna.  Det ökar chanserna att du faktiskt fortsätter att träna.

CrossFit  är varierad träning och varvar högintensiva pass med styrkepass, där kroppen är det viktigaste redskapet.

Vi tränar olympiska lyft med skivstång som ger effektiv träning av stora muskelgrupper i bål, rygg och ben. Det ger kroppen viktig stabilitet. Men låt inte skivstången avskräcka. Vi tränar teknik med kvastskaft och tom skivstång innan du lyfter några vikter. Träning med kettlebells ger variation med både styrka och kroppsbalans. Ren styrketräning kombineras med rörelseträning, gymnastiska övning i ringar och räck, löp- och intervallträning och en rad kroppsviktsövningar där klassiska armhävningar, knäböj och situps är självklara ingredienser.

CrossFit kan utveckla elitidrottarens kapacitet, likaväl som att ge en effektiv motionsträning med dokumenterat högt resultat på styrka och uthållighet.

Alla CrossFit träningspass leds av utbildade och erfarna tränare. Crossfit Eken har max 16 deltagare på varje pass. Det ger oss tid och möjlighet att anpassa träningen individuellt. Träningen skalas ner efter den personliga förmågan. Det betyder att vikter eller antal repetitioner anpassas individuellt för att passa din träning. Det gör att både nybörjare och erfarna kan träna tillsammans i samma pass. Du behöver alltså inte vara vältränad för att träna CrossFit hos oss.

Träning måste kännas lustfylld och rolig för att inte bli ett tillfälligt infall efter nyårsafton. Därför är gruppträningen är en central del av CrossFits träningsidé. Med god sammanhållning blir träningen roligare och kanske lite enklare att genomföra till vardaglig rutin. Vi inspirerar och hjälper varandra i träningen.

Hur går träningen till?

Alla träningspass hos oss består av uppvärmning, teknik i gymnastik/tyngdlyftning och en sk “wod”. Namnet wod kommer från “workout of the day”. Woden består oftast av två eller tre övningar, och kan beskrivas som höjdpunkten av träning. Det är där du utmanar dig själv, och prövar dina gränser. Innan woden värmer vi upp med dynamiska rörlighetsövningar och tränar teknik i gymnastik och tyngdlyftningsmoment, ex. handstående, pull-ups eller marklyft med skivstång. Woden är intensiv och har ett tydligt mål – att öka din arbetskapacitet. Woden kan antingen vara att utföra ett givet arbete så fort som möjligt, eller att utföra så mycket arbete som möjligt på en given tid en sk AMRAP (As Many Rounds As Possible). I en wod finns det tydliga kriterier för vikt, utförande, set och antal repetitioner. Datan vi får gör att vi tydligt ser individens fysiska kapacitet, och vi kan också upprepa woden på nytt för att se utvecklingen. Två exempel på klassiska wods är Cindy som är en 20 minuters AMRAP av 5 Pull-ups, 10 Push-ups och 15 airsquats (Knäböj), eller Grace som är en kortare wod som består av 30 frivändningar och stötar på 60kg för herrar och 40 kg för damer. Alla som börjar med CrossFit gör klokt i att “skala” belastningen initialt, det hjälper instruktören dig med.

Vad ska jag ha på mig?

Du behöver ha med dig shorts, t-shirt, gymnastikskor och en vattenflaska.

CrossFit – Fitness i världsklass förklarat med 100 ord av Coach Greg Glassman grundare av Crossfit.

Ät kött och grönsaker, nötter och frön, en del frukt, lite stärkelse och inget socker. Håll intaget på en nivå som stödjer träningen men inte kroppsfett. Träna de huvudsakliga lyften: marklyft, frivändningar, knäböj, pressar, stöt och ryck. Lär dig gymnastikens grunder; pull-ups, dips, repklättring, armhävningar, sit-ups, pressar till handstående, piruetter, volter, split och olika positioner. Cykla, spring, simma och ro hårt och snabbt. Blanda dessa element fem till sex dagar i veckan i så många kombinationer och mönster som kreativiteten tillåter. Rutin är fienden. Håll träningspassen korta och intensiva. Lär dig och utöva nya sporter regelbundet.

Det låter kul men jag vill gå nybörjarkurs