Vad är CrossFit?

CrossFit är funktionell träning som ger din kropp förutsättningar att bättre klara alla vardagens typer av fysisk ansträngning. Med styrka och uthållighet blir din kropp förberedd för att klara ett liv i rörelse.

Vi använder vår kropp konstant och varje dag. Helt naturligt är vardagen en variation av olika rörelser. När vi lyfter, bär, drar, böjer och sträcker utsätter vi kroppen för en kombination av utmaningar.

 

Tränar du CrossFit sitter nämligen styrkan i rörelserna. Med funktionell träning bygger vi kroppens alla delar med övningar som ligger nära de naturliga rörelserna. Men vi tar idén ett steg längre ser variationen i rörelserna som helt avgörande.

 

Variation gör träningen mer effektiv, men också mer hälsosam för din kropp. Inte att förglömma, variationen är inspiration. Det blir roligare att träna.  Det ökar chanserna att du faktiskt fortsätter att träna.

CROSSFIT ÄR VARIERAD TRÄNING SOM VARVAR KONDITION MED STYRKA OCH DÄR KROPPEN ÄR DET VIKTIGASTE REDSKAPET.

Vad gör vi?

Det korta svaret är att vi gör det mesta. Vi springer, hoppar, cyklar, gör frivändningar, marklyft, knäböj, klättrar i rep och går på händer – bland annat. Varje pass är unikt och rutin är fienden. Passen är korta och intensiva, svettiga och utmanande.

Vi tränar olympiska lyft med skivstång som ger effektiv träning av stora muskelgrupper i bål, rygg och ben. Det ger kroppen viktig stabilitet. Men låt inte skivstången avskräcka. Vi tränar teknik med kvastskaft och tom skivstång innan du lyfter några vikter.

 

Träning med kettlebells ger variation med både styrka och kroppsbalans. Ren styrketräning kombineras med rörelseträning, gymnastiska övning i ringar och räck, löp- och intervallträning och en rad kroppsviktsövningar där klassiska armhävningar, knäböj och situps är självklara ingredienser.

Vem är det för?

CrossFit kan utveckla elitidrottarens kapacitet, likaväl som att ge en effektiv motionsträning med dokumenterat högt resultat på styrka och uthållighet.

 

Det ska vara kul att träna! Därför är gruppträning är en central del av CrossFits träningsidé. Tillsammans blir träningen roligare och kanske lite enklare att genomföra till vardaglig rutin. Vi inspirerar och hjälper varandra i träningen.

Måste jag vara supervältränad för att träna CrossFit?

Nej, du behöver inte vara vältränad för att träna CrossFit hos oss. Träningen skalas ner efter din personliga förmåga. Vikter eller antal repetitioner anpassas individuellt för att passa din träning. Det gör att både nybörjare och mer erfarna kan träna tillsammans.

Hur går träningen till?

Alla träningspass hos oss består av uppvärmning, teknik i gymnastik/tyngdlyftning och en WOD – “workout of the day”. Woden består oftast av två eller tre övningar, och kan beskrivas som höjdpunkten av träning. Det är där du utmanar dig själv, och prövar dina gränser

Innan woden värmer vi upp med dynamiska rörlighetsövningar och tränar teknik i gymnastik och tyngdlyftningsmoment som handstående, pull-ups eller marklyft med skivstång.

 

Woden är intensiv och har ett tydligt mål – att öka din arbetskapacitet. Woden kan antingen vara att utföra ett givet arbete så fort som möjligt, eller att utföra så mycket arbete som möjligt på en given tid –  en sk AMRAP (As Many Rounds As Possible).  Alla som börjar med CrossFit gör klokt i att “skala” belastningen initialt, det hjälper instruktören dig med.

 

Alla CrossFit-träningspass leds av utbildade och erfarna tränare. CrossFit Eken har max 16 deltagare på varje pass. Det ger oss tid och möjlighet att anpassa träningen individuellt.

WOD:

WORKOUT OF THE DAY

RFT:

ROUNDS FOR TIME

AMRAP:

AS MANY ROUNDS AS POSSIBLE

EMOM:

EVERY MINUTE ON THE MINUTE

LÅTER DET KUL?